Gelukkig kan ik mijn klanten nog helpen!

Gelukkig zijn wij we opengebleven en kan ik veel van mijn klanten, met de juiste voorzorgsmaatregelen, helpen.

Sinds mijn eerste werkdag in een in een audicienswinkel merkte ik de blijdschap op bij klanten die met een hoortoestel de winkel verlieten. Ooit begonnen als baliemedewerkster vond ik het werk erg leuk en afwisselend. Vooral het contact met verschillende typen klanten, die soms nerveus, soms vrolijk, maar ook af en toe neerslachtig konden zijn. Klanten konden met mij als baliemedewerkster, dan ook vaak een wat luchtiger contact hebben.

Meer betrokkenheid

Mijn behoefte om nog meer voor een klant te kunnen betekenen groeide met de dag. Toen ik zelfs tranen in de aanpaskamer zag vloeien bij mijn audicien van blijdschap wist ik zeker dat ik ook audicien wilde worden. Zo kon ik nog meer betrokken worden bij het proces: van gehoortest en bewustwording tot en met de keuze en aanschaf van hoortoestellen.

Geen dag hetzelfde

Inmiddels ben ik al een aantal jaren als audicien werkzaam met veel plezier. Geen dag is hetzelfde en geen mens is hetzelfde. Gelukkig maar, want dat maakt het werk ook zo leuk. De ene klant is al volledig geïnformeerd en weet wat hij/zij wil. De andere klant laat zich volledig voorlichten over de mogelijkheden bij het kennismakingsgesprek en daarna.

De stap naar de audicien

Als mensen de stap nemen om hun gehoor te laten testen zijn ze dat vaak al een aantal jaren aan het uitstellen. Het besef, en voor sommigen confrontatie met hun verslechterde gehoor, is ook voor iedereen weer anders. De één ziet het alleen maar bevestigd en de ander moet het duidelijk laten bezinken. En dat kan gelukkig ook. Zo moet je als audicien steeds weer kijken wat voor type klant je voor je hebt en je gedrag en handelswijze hierop aanpassen.

“Dit is meteen wat ik momenteel het meeste mis sinds de coronamaatregelen: het contact met de klant. Precies wat mijn werk als audicien zo leuk maakt. “

Corona: ieder gaat er anders mee om

Sinds de coronapandemie merk ik nog meer hoe mensen van elkaar verschillen door de manier waarop ze ermee omgaan. De ene klant is wat nonchalant over de hele situatie en vindt het allemaal maar overdreven. De ander is enorm bezorgd en nerveus over het contact en zijn of haar bezoek aan de winkel; ook al treffen wij de juiste maatregelen in de winkels en houden we ons aan de voorschriften van het RIVM. De wisselende berichten in de media helpen daar al helemaal niet bij. Gelukkig zijn wij opengebleven en kan ik veel van mijn klanten, met de juiste voorzorgsmaatregelen, helpen die hoortoestellen aan het uitproberen zijn.

Hoorzorg in de 1,5 meter-maatschappij

Hoewel we in het begin nog dachten dat we snel van het virus af zouden zijn lijkt het erop dat we er rekening mee moeten houden dat de anderhalve meter voorlopig wel blijft. De winkels zijn hier al volledig op ingericht en de mogelijkheden om op afstand hoortesten te doen en hoortoestellen af te stellen werken al volop. Met een aantal klanten, die vanwege hun gezondheid of angst om het virus niet in de winkel kunnen komen, heb ik inmiddels op afstand de hoortoestellen kunnen bijstellen en dat is bijzonder leuk om te doen. Het vertrouwen bij de klant moet nu alleen nog wat meer terugkomen, maar daar heb ik alle vertrouwen in!

Sylvia van den Berg
Audicien Makker Hoortoestellen