Functioneert uw hoortoestel niet meer of minder goed? Vaak komt het voor dat uw hoortoestel niet defect is en dat het probleem eenvoudig te verhelpen is. Hieronder hebben onze audiciens de meest voorkomende problemen voor u op een rij gezet met de bijbehorende oplossingen. Is het probleem niet door u te verhelpen of wilt u graag extra advies dan mag u altijd contact met ons opnemen of langskomen in één van onze winkels. U bent altijd welkom, zo hoort dat.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat er een prop(je) cerumen (oorsmeer) in het oor zit, meestal geeft het hoortoestel dan feedback (een piepend geluid). Check eerst de onderstaande zaken. Hoort u dan nog steeds niet goed, neem dan contact op!
1. Controleer de batterij met een batterijtester. Indien nodig, vervang het batterijtje. Heeft u geen batterijtester, gebruik dan de volgende truc: laat het batterijtje vallen op een hard oppervlak, stuitert het batterijtje weg is de batterij leeg. Ploft het batterijtje neer dan is de batterij nog vol. Controleer ook op de verpakking van de batterijen of de houdbaarheidsdatum nog niet is verstreken.
2. Bij een oplaadbaar hoortoestel: controleer de contacten van de hoortoestellen en de oplader. U kunt de contactpunten schoonmaken met alcohol, door stof of vettigheid kunnen de contactpunten geen contact maken en laad het hoortoestel niet op. Indien u oplaadbare accu’s heeft die u zelf kunt vervangen controleer dan met een normale batterij of het hoortoestel het wel doet. Zo ja, dan kunt u nieuwe oplaadbare accu’s bestellen.
3. Controleer of het dopje/dome verstopt zit met oorsmeer. Haal de dome van de luidspreker af en maak schoon met een vochtig reinigingsdoekje. Door de dome iedere avond schoon te maken met een vochtig reinigingsdoekje, voorkomt u een verstopping.
4. Filter vervangen, het kan zijn dat de filter in de luidspreker verstopt zit. Haal het dopje/dome van de luidspreker af en controleer het filter. Ziet u oorsmeer zitten, vervang dan het filter, niet gaan peuteren met een naald/tandenstoker.
Heeft u één van bovenstaande (reinigings)producten nodig, deze hebben wij op voorraad in onze vestingen.
De batterijen gaan 5 tot 14 dagen mee, afhankelijk van het type batterij en de instellingen van het gehoorapparaat. Om ’s nachts geen stroom te verbruiken raden wij u aan om iedere nacht de batterijlade open te zetten. Uw hoortoestel kan dan meteen goed drogen. Drogen doet een gehoorapparaat nog beter in een droogbox. Hiermee voorkomt u dat uw hoortoestel defect gaat door vocht. Blijft het probleem zich voordoen? Neem dan contact met ons op.
Mocht u oplaadbare accu’s gebruiken die u zelf kunt vervangen en zijn deze ouder dan een jaar, dan zijn de accu’s aan vervanging toe. Heeft u hoortoestellen waarvan u de accu niet zelf kunt vervangen en heeft u gecontroleerd of het hoortoestel volledig is opgeladen, maar het werkt nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.
Soms kan door transpiratie of door het (verkeerd) schoonmaken vocht in uw hoortoestel komen. Uw gehoorapparaat geeft dan een krakend/knisperend geluid. Zorg ervoor dat de hoortoestellen goed kunnen drogen, een droogbox droogt uw hoortoestellen van binnenuit en de UV-lamp doodt 99% van de bacteriën waardoor de toestellen ook ontsmet worden. Dit verlaagt ook nog de kans op ontstekingen. Kraakt uw hoortoestel nog steeds nadat u een droogbox heeft gebruikt ? Dan moet u het toestel inderdaad laten repareren. Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op, kom gerust langs!
Voordat u zeker weet dat uw hoortoestel defect is, is het belangrijk om eerst onderstaand lijstje af te werken:
1. Check de batterij met een batterijtester. Indien nodig, vervang de batterij.
2. Controleer of het oorstukje niet verstopt zit. Indien nodig, maak het oorstukje schoon met een schoonmaaksetje. Let op dat u het slangetje en oorstukje goed droog blaast met een blaasbalgje, één druppel vocht kan het slangetje volledig afsluiten.
3. Controleer het slangetje op kleine scheurtjes of knikjes. Door het in- en uitdoen van het slangetje, kan het namelijk slijten. Vervang het slangetje als u knikjes heeft ontdekt.
4. Maak het slangetje schoon door het los van het hoortoestel te halen en steek het meegeleverde zwarte draadje door het slangetje. Vervang het slangetje indien nodig.
5. Controleer of het filter verstopt zit, zit er oorsmeer in vervang het filter. Door het gehoortoestel iedere avond schoon te maken met een vochtige doek voorkomt u verstoppingen.
6. Bij hoortoestellen in het oor is het belangrijk om de microfoonopening altijd schoon en open te houden voor een goede geluidskwaliteit. U kunt hiervoor een zacht borsteltje gebruiken, door licht over de opening(en) te strijken, verwijdert u het vuil eenvoudig van het microfoontje.
Werkt uw gehoorapparaat nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.
Haal het oorstukje van het hoortoestel en leg het hoortoestel in uw handpalm. Vouw vervolgens uw hand dicht, fluit of piept het hoortoestel, dan ligt het aan het oorstukje. Het oorstukje zit dan toch nog verstopt met oorsmeer of vocht. Maak het oorstukje nogmaals schoon om het probleem te verhelpen. Fluit het hoortoestel nog niet dan kunnen de volgende stappen volgende helpen:
1. Controleer de batterij met een batterijtester. Indien nodig, vervang de batterij.
2. Blaas met het blaasbalgje de kanaaltjes van het oorstukje en het slangetje goed droog.
Verhelpt dit het probleem niet? Neem dan contact met ons op.
Check of het juiste oorstukje op het juiste hoortoestel zit, misschien heeft u rechts en links verwisseld. Meestal zit er een markering op het gehoortoestel, rechts is rood, links is blauw.
Is het juiste oorstukje op het juiste hoortoestel geplaatst? Blaas dan met het blaasbalgje de kanaaltjes van het oorstukje en het slangetje goed droog.
Verhelpt dit het probleem niet? Neem dan contact met ons op.
Door transpireren en zonlicht verliest het slangetje zijn flexibiliteit en wordt het hard. Hierdoor gaat de kwaliteit van het geluid achteruit. Vervang het slangetje regelmatig, wij adviseren elke 2-3 maanden het slangetje te verwisselen. Heeft u moeite om de slangetjes zelf te verwisselen, dan mag u daarvoor langs komen bij één van onze vestigingen.
Noorddammerlaan 120
1187 AG Amstelveen
Telefoon: 020 705 8122
Email: amstelveen@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Maasstraat 98
1078 HM Amsterdam
Telefoon: 020 226 8885
Email: amsterdam@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Julianalaan 49
3722 GE Bilthoven
Telefoon: 030 307 4932
Email: bilthoven@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Kampweg 3
3941 HC Doorn
Telefoon: 0343 745 014
Email: doorn@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag gesloten
Kapittelweg 322a
1216JP Hilversum
Telefoon: 035 303 0040
Email: hilversum@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Kerkstraat 54A
1271 RM Huizen
Telefoon: 035 303 1336
Email: huizen@makker.nl
Opening 2 januari 2025
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Melkweg 2
1251 PS Laren
Telefoon: 035 533 0370
Email: laren@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Torenstraat 4
3764 CM Soest
Telefoon: 035 602 2417
Email: soest@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Blauwkapelseweg 13
3572 KA Utrecht
Telefoon: 030 303 2001
Email: utrecht@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Steynlaan 67
3701 EC Zeist
Telefoon: 030 697 5954
Email: zeist@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur