LEVEN MET SLECHTHORENDHEID EN DE STAP NAAR HOORTOESTELLEN
Blog - Lonneke Bovenschen
Blog - Lonneke Bovenschen
Vaak wordt het hebben van een gehoorverlies nogal onderschat. In deze blog zal ik aan de hand van onder andere wat voorbeelden uit de praktijk proberen uit te leggen hoeveel impact het hebben van een gehoorverlies heeft. Maar ook alle voordelen van het dragen van een gehoorapparaat proberen zichtbaar te maken.
Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Lonneke en ik werk al bijna 15 jaar als audicien. Een prachtig vak! Het is een beroep waarin je zoveel aspecten en vaardigheden tegenkomt wat het geheel heel afwisselend werk maakt. Niet alleen de hoortoesteltechniek is belangrijk, maar vooral ook het luisteren naar de klanten. Hoe ziet hun levenssituatie eruit. Waar loopt men tegenaan. Ook een stukje psychologie komt hier om de hoek kijken. Het gaan naar een audicien wekt bij veel mensen nogal wat weerstand op. “Ik bent toch veel te jong voor een hoortoestel”, dat is vaak wat ik in de praktijk hoor. De associatie met ouderdom is dus snel gemaakt.
Het ontdekken van slechthorendheid begint vaak met dat vrienden, familie, partner of één van de kinderen begint het op te vallen, dat u vaak om herhaling vraagt. Dat het voor alle partijen vervelend wordt wanneer u iets verkeerd hebt verstaan.
Deze opmerkingen hoor ik vaak wanneer een slechthorende klant bij ons in de winkel is voor een eerste intakegesprek. “Mijn partner moet zo hard praten en klaagt dat ik hem/haar niet versta”!
Mensen maken er vaak een grapje van, maar u kunt u voorstellen dat het voor iemand met een gehoorverlies op een gegeven moment erg ongemakkelijk wordt.
Wanneer u een verminderd gehoor heeft en nog geen hoortoestel draagt is de kans groot, dat u gezelschap gaat vermijden. U wil immers niet telkens maar de helft horen en op de gok een antwoord geven in een gesprek, omdat u niet voor de zoveelste keer om herhaling wilt vragen.
Veel mensen gaan dus excuses bedenken om maar niet in een drukke omgeving gesprekken te hoeven voeren. Zodoende wordt u niet de hele tijd met uw gehoorprobleem geconfronteerd. In extreme situaties kan zelfs een bepaalde vorm van eenzaamheid op de loer liggen.
Ook op de werkvloer heeft dit natuurlijk veel consequenties. Het volgen van gesprekken tijdens een vergadering, klanten te woord staan in een winkel, bestellingen aannemen in de horeca, etc. Al deze werksituaties zijn ontzettend lastig wanneer je een gehoorverlies hebt en geen hoortoestellen draagt. U gaat zich dan zo ongemakkelijk voelen en dit brengt veel onzekerheden met zich mee: “doe ik mijn werk wel goed, kan ik mijn werk wel blijven doen met dit gehoorprobleem…? “
Wanneer men dan toch zover is om een hoortoestel te gaan testen, verdwijnen vrijwel alle vooroordelen! Als iemand de gehoorapparaten draagt in een lastige situatie merkt degene meteen de voordelen: hoeft niet meer om herhaling te vragen en draait weer in het gesprek mee. Er komt ruimte voor acceptatie.
Dit is zoveel winst! Mede de reden waarom ik het audiciensvak zo geweldig mooi vind. Je maakt meteen het verschil voor iemand.
In sommige gevallen zijn er zelfs extra microfoontjes te gebruiken die in contact staan met de hoortoestellen. Deze legt u op tafel, bijvoorbeeld tijdens een vergadering: en niets zal u meer ontgaan. Het is ook allemaal veel meer ‘fancy’ dan vroeger. Sowieso zijn de hoortoestellen vele malen kleiner! De hoortoestellen van nu zijn in verschillende kleuren en modellen te krijgen en de meeste hoortoestellen nu ook oplaadbaar en met bluetooth te krijgen.
Wanneer u dan heeft besloten om naar een audicien te gaan, dan is de eerste stap om te onderzoeken welke winkel en bij welke audicien u uw eerste gesprek gaat plannen. Vaak kunt u op internet al heel ver komen. Vooral als u gaat kijken bij de reviews. U weet voor uzelf het beste, wat voor u in een traject als deze belangrijk is. Moet de winkel dichtbij huis zijn? Staat klantvriendelijkheid hoog op uw lijstje? Is het belangrijk dat alle merken te verkrijgen zijn, etc. Als de eerste afspraak is gemaakt is het goed te weten dat u hiermee tot helemaal niets verplicht bent. De intake is vrijblijvend, net als de hele testfase die u misschien gaat opstarten.
Het is goed om vooraf te bedenken wat u allemaal wil weten. Een lijstje met vragen is helemaal niet gek. Daarbij zal de audicien zelf ook het nodige over uw leefsituaties willen weten.
Ik zal proberen te omschrijven hoe zo’n intakegesprek verloopt. Ik als audicien zal in een intakegesprek zoveel mogelijk open vragen te stellen aan mijn klant. Op deze manier probeer ik zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen waar men tegenaan loopt met zijn/haar/hen gehoorverlies. In het verhaal van de klant probeer ik altijd ook tussen de regeltjes door te luisteren. Hierin zit vaak belangrijke informatie. Met al deze kennis probeer ik een zo goed mogelijk advies te geven.
Als audicien is het natuurlijk belangrijk om vooral in het geval van de weerstand als eerste goed te luisteren. Ik zou u als klant dan ook uw verhaal laten doen en samen met u elk oordeel dat u over een hoortoestel heeft op tafel te leggen. Dan kijken we samen of het klopt, en of ik u daar anders naar kan laten kijken.
Als u dan eenmaal hebt besloten om de test aan te gaan en u draagt de hoortoestellen die u zijn geadviseerd zal het echt eventjes wennen zijn.
Er volgt een periode waarin u zult gaan ervaren hoeveel geluiden er om u heen zijn! Vaak horen we dat mensen vooraf aangeven dat het wel meevalt, totdat men de hoortoestellen gaat dragen. Al die zachte geluidjes, de blaadjes aan de bomen, zachte fluisterstemmen, papiergeritsel, zachte achtergrondmuziek. Zelfs al zit u in stilte, er is altijd geluid. Dit kan echt in het begin behoorlijk wennen zijn. Er zullen namelijk ook geluiden zijn die we niet per se harder of duidelijker willen horen. Denk maar aan stromend water, het gekletter van de vaat, bestek, maar ook de stemmen en gesprekken die om ons heen plaatsvinden.
Deze bovengenoemde situaties/ geluiden zullen dus de eerste 2 weken even overheersen. Natuurlijk stabiliseert zich dit naarmate u de hoorapparaten continu en langer draagt. Onze hersenen zullen zich meer gaan aanpassen en gaan filteren wat wel of niet van belang is te horen. Althans, dit doen we natuurlijk zelf doordat we ons meer focussen op gesprekken die wij aan het voeren zijn waardoor onbelangrijke geluiden wat meer naar de achtergrond verdwijnen.
Wanneer iemand met een goed gehoor een gesprek aan het voeren is en er staat een airco te loeien, dan is die airco natuurlijk ook een stoorzender. Als u daarop gaat letten, zult u veel moeite hebben om uw gesprekspartner te kunnen verstaan. Legt u de focus dan iets beter op uw gesprekspartner kan het zo zijn dat u de airco niet eens meer hoort. Zo werkt het ook wanneer u de hoortoestellen zult dragen. Alleen, het verschil zal in het begin zo groot zijn omdat u ineens versterking erbij zult krijgen. Er zitten allerlei technieken in de hoortoestellen welke ervoor zorgen dat deze vervelende bijgeluiden wat meer “onderdrukt” worden.
Hoe meer geavanceerd het hoortoestel, hoe beter wij als audicien dit kunnen instellen. Dan nog, er zullen altijd situaties zijn waarbij u niet altijd een gesprek moeiteloos kunt volgen. Dat heeft iemand met een goed gehoor ook. Een receptie met 50 personen, achtergrondmuziek, lawaai: dit zijn voor ieder een lastige luistersituaties.
Ook versterken hoortoestellen uw eigen stemgeluid. Stel u heeft een gehoorverlies wat is ontstaan in de afgelopen 15 jaar. Dan bent u dus een bepaalde stilte gewent, maar ook uw eigen stem zult u zelf minder hard horen dan dat deze daadwerkelijk is. Gevolg is dat wanneer u de apparaten draagt, ineens uw stem voor uzelf veel harder zal klinken dan daarvoor. Automatisch zult u dan zelf minder hard gaan praten. Ik merk in de praktijk dat het eigen stemgeluid vaak het eerste is wat men opvalt. Meestal aan het einde van de afspraak hoort men dit al niet meer. Zo snel went dit!!
Ik zou bijna zeggen, gefeliciteerd! Welkom in de wereld waarin u weer makkelijker kunt verstaan! Hieronder een aantal uitspraken van klanten:
Zo kan ik nog wel doorgaan. Elke dag merk ik in de praktijk hoe waardevol het is om u als klant te helpen aan een beter gehoor. Het gaat eigenlijk om een groot stuk levenskwaliteit! Goed kunnen verstaan, kunnen genieten van geluid, ik gun het iedereen!
Twijfelt u nog? Ik hoop oprecht dat ik u een keertje in de winkel mag verwelkomen. Ik zal mijn uiterste best doen om uw verhaal te horen. Uw twijfels serieus te nemen en samen te kijken naar hoe we die twijfels kunnen wegnemen!
Audicien – Lonneke
Tot horens!
Noorddammerlaan 120
1187 AG Amstelveen
Telefoon: 020 705 8122
Email: amstelveen@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Maasstraat 98
1078 HM Amsterdam
Telefoon: 020 226 8885
Email: amsterdam@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Julianalaan 49
3722 GE Bilthoven
Telefoon: 030 307 4932
Email: bilthoven@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Kampweg 3
3941 HC Doorn
Telefoon: 0343 745 014
Email: doorn@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag gesloten
Kapittelweg 322a
1216JP Hilversum
Telefoon: 035 303 0040
Email: hilversum@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Kerkstraat 54A
1271 RM Huizen
Telefoon: 035 303 1336
Email: huizen@makker.nl
Opening 2 januari 2025
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Melkweg 2
1251 PS Laren
Telefoon: 035 533 0370
Email: laren@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Torenstraat 4
3764 CM Soest
Telefoon: 035 602 2417
Email: soest@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Blauwkapelseweg 13
3572 KA Utrecht
Telefoon: 030 303 2001
Email: utrecht@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur
Steynlaan 67
3701 EC Zeist
Telefoon: 030 697 5954
Email: zeist@makker.nl
Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:30 uur
Zaterdag van 09.00-15.00 uur