LEVEN MET SLECHTHORENDHEID EN DE STAP NAAR HOORTOESTELLEN

Blog - Lonneke Bovenschen

 

Vaak wordt het hebben van een gehoorverlies nogal onderschat. In deze blog zal ik aan de hand van onder andere wat voorbeelden uit de praktijk proberen uit te leggen hoeveel impact het hebben van een gehoorverlies heeft. Maar ook alle voordelen van het dragen van een gehoorapparaat proberen zichtbaar te maken.

 
AUDICIEN: EN PRACHTIG BEROEP!

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Lonneke en ik werk al bijna 15 jaar als audicien. Een prachtig vak! Het is een beroep waarin je zoveel aspecten en vaardigheden tegenkomt wat het geheel heel afwisselend werk maakt. Niet alleen de hoortoesteltechniek is belangrijk, maar vooral ook het luisteren naar de klanten. Hoe ziet hun levenssituatie eruit. Waar loopt men tegenaan. Ook een stukje psychologie komt hier om de hoek kijken. Het gaan naar een audicien wekt bij veel mensen nogal wat weerstand op. “Ik bent toch veel te jong voor een hoortoestel”, dat is vaak wat ik in de praktijk hoor. De associatie met ouderdom is dus snel gemaakt.

Lees meer over onze audiciens

HOE KOM JE ERACHTER DAT JE MINDER HOORT?

Het ontdekken van slechthorendheid begint vaak met dat vrienden, familie, partner of één van de kinderen begint het op te vallen, dat u vaak om herhaling vraagt. Dat het voor alle partijen vervelend wordt wanneer u iets verkeerd hebt verstaan.

Deze opmerkingen hoor ik vaak wanneer een slechthorende klant bij ons in de winkel is voor een eerste intakegesprek.  “Mijn partner moet zo hard praten en klaagt dat ik hem/haar niet versta”!

Mensen maken er vaak een grapje van, maar u kunt u voorstellen dat het voor iemand met een gehoorverlies op een gegeven moment erg ongemakkelijk wordt.

Lees meer over gehoorverlies

GEVOLGEN VAN SLECHTHORENDHEID

Wanneer u een verminderd gehoor heeft en nog geen hoortoestel draagt is de kans groot, dat u gezelschap gaat vermijden. U wil immers niet telkens maar de helft horen en op de gok een antwoord geven in een gesprek, omdat u niet voor de zoveelste keer om herhaling wilt vragen.

Veel mensen gaan dus excuses bedenken om maar niet in een drukke omgeving gesprekken te hoeven voeren. Zodoende wordt u niet de hele tijd met uw gehoorprobleem geconfronteerd. In extreme situaties kan zelfs een bepaalde vorm van eenzaamheid op de loer liggen.

Ook op de werkvloer heeft dit natuurlijk veel consequenties. Het volgen van gesprekken tijdens een vergadering, klanten te woord staan in een winkel, bestellingen aannemen in de horeca, etc. Al deze werksituaties zijn ontzettend lastig wanneer je een gehoorverlies hebt en geen hoortoestellen draagt. U gaat zich dan zo ongemakkelijk voelen en dit brengt veel onzekerheden met zich mee: “doe ik mijn werk wel goed, kan ik mijn werk wel blijven doen met dit gehoorprobleem…? “

Wanneer men dan toch zover is om een hoortoestel te gaan testen, verdwijnen vrijwel alle vooroordelen! Als iemand de gehoorapparaten draagt in een lastige situatie merkt degene meteen de voordelen: hoeft niet meer om herhaling te vragen en draait weer in het gesprek mee. Er komt ruimte voor acceptatie.

Dit is zoveel winst! Mede de reden waarom ik het audiciensvak zo geweldig mooi vind. Je maakt meteen het verschil voor iemand.

 
EEN VERMINDERD GEHOOR OP DE WERKVLOER

In sommige gevallen zijn er zelfs extra microfoontjes te gebruiken die in contact staan met de hoortoestellen. Deze legt u op tafel, bijvoorbeeld tijdens een vergadering: en niets zal u meer ontgaan. Het is ook allemaal veel meer ‘fancy’ dan vroeger. Sowieso zijn de hoortoestellen vele malen kleiner! De hoortoestellen van nu zijn in verschillende kleuren en modellen te krijgen en de meeste hoortoestellen nu ook oplaadbaar en met bluetooth te krijgen.

Lees meer over de soorten gehoorapparaten

 
DE STAP NAAR EEN HOORTOESTEL: WAAR TE BEGINNEN?

Wanneer u dan heeft besloten om naar een audicien te gaan, dan is de eerste stap om te onderzoeken welke winkel en bij welke audicien u uw eerste gesprek gaat plannen. Vaak kunt u op internet al heel ver komen. Vooral als u gaat kijken bij de reviews. U weet voor uzelf het beste, wat voor u in een traject als deze belangrijk is. Moet de winkel dichtbij huis zijn? Staat klantvriendelijkheid hoog op uw lijstje? Is het belangrijk dat alle merken te verkrijgen zijn, etc. Als de eerste afspraak is gemaakt is het goed te weten dat u hiermee tot helemaal niets verplicht bent. De intake is vrijblijvend, net als de hele testfase die u misschien gaat opstarten.

Het is goed om vooraf te bedenken wat u allemaal wil weten. Een lijstje met vragen is helemaal niet gek. Daarbij zal de audicien zelf ook het nodige over uw leefsituaties willen weten.

 
HET INTAKEGESPREK BIJ UW AUDICIEN

Ik zal proberen te omschrijven hoe zo’n intakegesprek verloopt. Ik als audicien zal in een intakegesprek zoveel mogelijk open vragen te stellen aan mijn klant. Op deze manier probeer ik zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen waar men tegenaan loopt met zijn/haar/hen gehoorverlies. In het verhaal van de klant probeer ik altijd ook tussen de regeltjes door te luisteren. Hierin zit vaak belangrijke informatie. Met al deze kennis probeer ik een zo goed mogelijk advies te geven.

WELKE VRAGEN STELT UW AUDICIEN
 
  • Wat heeft u ertoe doen zetten om naar de audicien te gaan?
  • Kunt u mij vertellen in hoeverre u er wel of niet er tegenop ziet om een hoortest te laten doen.
  • Welk gevoel roept het bij u op wanneer u aan hoortoestellen denkt.
  • Wat doet u zoal in het dagelijks leven en omschrijf eens een “gemiddelde” dag.
  • Hoe ziet een situatie als een verjaardag eruit, waarbij u diverse gesprekken aan het voeren bent?
  • Wat zou u ervan vinden wanneer u tijdens zo’n situatie lekker achterover kunt leunen, en het gesprek goed zou kunnen volgen?
  • Welke situaties op de werkvloer (indien van toepassing) zijn voor u lastig en zouden verbeterd kunnen worden?
  • Wat verwacht u van hoortoestellen?
WELKE VRAGEN KUNT U AAN UW AUDICIEN STELLEN

Als audicien is het natuurlijk belangrijk om vooral in het geval van de weerstand als eerste goed te luisteren. Ik zou u als klant dan ook uw verhaal laten doen en samen met u elk oordeel dat u over een hoortoestel heeft op tafel te leggen. Dan kijken we samen of het klopt, en of ik u daar anders naar kan laten kijken.

 
  • Kunt u mij uitleggen wat voor een soort gehoorverlies ik heb?
  • Bestaan er toestellen die zo goed als onzichtbaar zijn?
  • Passen die bij mijn gehoorverlies?
  • Wat mag ik verwachten van de hoortoestellen en zijn er verschillende type toestellen?
  • Waarom zou ik een geavanceerd toestel nodig hebben?
  • Kan ik ook geluid zoals muziek streamen naar de hoorapparaten?
  • Zijn de hoortoestellen ook oplaadbaar?
  • Ik telefoneer heel veel, kan dit via de hoortoestellen?
  • Welke merken verkopen jullie en wat zijn de belangrijkste verschillen?
  • Voor mij is het heel belangrijk dat ik in gezelschap of andere drukke situaties goed kan verstaan, in hoeverre lukt dat met een hoortoestel
  • Wat voor een service kan ik in jullie winkel verwachten?
 
HET WENNEN AAN EEN GEHOORAPPARAAT

Als u dan eenmaal hebt besloten om de test aan te gaan en u draagt de hoortoestellen die u zijn geadviseerd zal het echt eventjes wennen zijn.

Er volgt een periode waarin u zult gaan ervaren hoeveel geluiden er om u heen zijn! Vaak horen we dat mensen vooraf aangeven dat het wel meevalt, totdat men de hoortoestellen gaat dragen. Al die zachte geluidjes, de blaadjes aan de bomen, zachte fluisterstemmen, papiergeritsel, zachte achtergrondmuziek. Zelfs al zit u in stilte, er is altijd geluid. Dit kan echt in het begin behoorlijk wennen zijn. Er zullen namelijk ook geluiden zijn die we niet per se harder of duidelijker willen horen. Denk maar aan stromend water, het gekletter van de vaat, bestek, maar ook de stemmen en gesprekken die om ons heen plaatsvinden.

ONZE HERSENEN PASSEN ZICH AAN

Deze bovengenoemde situaties/ geluiden zullen dus de eerste 2 weken even overheersen. Natuurlijk stabiliseert zich dit naarmate u de hoorapparaten continu en langer draagt. Onze hersenen zullen zich meer gaan aanpassen en gaan filteren wat wel of niet van belang is te horen. Althans, dit doen we natuurlijk zelf doordat we ons meer focussen op gesprekken die wij aan het voeren zijn waardoor onbelangrijke geluiden wat meer naar de achtergrond verdwijnen.

HOE GEAVANCEERDER HET HOORTOESTEL, HOE BETER DEZE IS IN TE STELLEN

Wanneer iemand met een goed gehoor een gesprek aan het voeren is en er staat een airco te loeien, dan is die airco natuurlijk ook een stoorzender. Als u daarop gaat letten, zult u veel moeite hebben om uw gesprekspartner te kunnen verstaan. Legt u de focus dan iets beter op uw gesprekspartner kan het zo zijn dat u de airco niet eens meer hoort. Zo werkt het ook wanneer u de hoortoestellen zult dragen. Alleen, het verschil zal in het begin zo groot zijn omdat u ineens versterking erbij zult krijgen. Er zitten allerlei technieken in de hoortoestellen welke ervoor zorgen dat deze vervelende bijgeluiden wat meer “onderdrukt” worden.

Hoe meer geavanceerd het hoortoestel, hoe beter wij als audicien dit kunnen instellen. Dan nog, er zullen altijd situaties zijn waarbij u niet altijd een gesprek moeiteloos kunt volgen. Dat heeft iemand met een goed gehoor ook. Een receptie met 50 personen, achtergrondmuziek, lawaai: dit zijn voor ieder een lastige luistersituaties.

 
UW EIGEN STEMGELUID WEER TERUG

Ook versterken hoortoestellen uw eigen stemgeluid. Stel u heeft een gehoorverlies wat is ontstaan in de afgelopen 15 jaar. Dan bent u dus een bepaalde stilte gewent, maar ook uw eigen stem zult u zelf minder hard horen dan dat deze daadwerkelijk is. Gevolg is dat wanneer u de apparaten draagt, ineens uw stem voor uzelf veel harder zal klinken dan daarvoor. Automatisch zult u dan zelf minder hard gaan praten. Ik merk in de praktijk dat het eigen stemgeluid vaak het eerste is wat men opvalt. Meestal aan het einde van de afspraak hoort men dit al niet meer. Zo snel went dit!!

 
LEVEN MET EEN HOORTOESTEL

Ik zou bijna zeggen, gefeliciteerd! Welkom in de wereld waarin u weer makkelijker kunt verstaan! Hieronder een aantal uitspraken van klanten:

 
  • Ik had dit eerder moeten doen!
  • Dit valt allemaal hartstikke mee!
  • Ik wist niet dat het dragen van toestellen zo snel zou wennen!
  • Als ik de hoorapparaten nu zou moeten inleveren dan zou ik daar flink van balen!
  • Ik kan gewoon bellen als ik aan het wandelen ben zonder dat ik mijn mobiel hoeft te zoeken in al mijn zakken en tassen.
  • Mijn vrienden zijn gewoon jaloers dat ik muziek kan streamen via mijn toestellen!
  • Als ik naar een verjaardag ga, ben ik vooraf veel minder nerveus omdat ik nu gewoon bijna alles kan verstaan!
  • Ik vermijd niet meer situaties omdat ik bang ben dat mij iets gevraagd wordt en ik het niet kan verstaan.
 

Zo kan ik nog wel doorgaan. Elke dag merk ik in de praktijk hoe waardevol het is om u als klant te helpen aan een beter gehoor. Het gaat eigenlijk om een groot stuk levenskwaliteit! Goed kunnen verstaan, kunnen genieten van geluid, ik gun het iedereen!

Twijfelt u nog? Ik hoop oprecht dat ik u een keertje in de winkel mag verwelkomen. Ik zal mijn uiterste best doen om uw verhaal te horen. Uw twijfels serieus te nemen en samen te kijken naar hoe we die twijfels kunnen wegnemen!

Audicien – Lonneke

Tot horens!

Makker Hoortoestellen
Onze audiciens
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
Het laatste nieuws bij u in de inbox.
Schrijf u in voor updates van onze audiciens.
© Copyright 2024 | Makker Hoortoestellen
door Yvan Karman.